ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

tisdag, mars 27, 2007

IFE-GAIS 2-2

Så har man kommit hem från matchen mellan Elfsborg och GAIS och jag måste börja med att säga att det inte var något vidare bra spel av Elfsborg. De hade som vanligt mycket boll i backlinjen, men utan Anders och Ilola i mitten kändes det som att det saknades något. Det blev väldigt mycket långbollar som inte bar frukt. Alexandersson var väldigt blek på sin kant, men jag tror att det kan bero på att han missat ett par träningar den senaste tiden. Han har nog till och med legat sjuk med feber och då är man kanske inte tillbaka i bra form med en gång.

Det var Ishi som gjorde det första målet, väldigt skönt för det hade inte varit några direkt heta målchanser från Elfsborg fram tills dess. Sedan kvitterade GAIS rätt så snabbt efter, vad jag kunde se från andra sidan plan, en ganska tilltrasslad situation. Det tog inte värst lång tid innan GAIS kunde sätta ditt tvåan också, efter en frispark. Men Elfsborg fortsatte att kämpa och den inbytte Elmin Kurbegovic kunde kvittera i slutminuterna.

Det jag kunde observera var att anfallsspelet inte stämmer till hundra procent. Keene löpte och löpte, men fick inte bollarna där han ville ha dem, eller så kanske det var så att han inte var tydlig nog med vart han ville ha bollen. Mathias Svensson hade en urusel dag och slog bort massor av bollar. Holmén hade väl inte sin bästa match, men det är nog svårt att själv ta hand om hela det defensiva mittfältet. I första halvlek varvades det med Ishi och Mobaeck i mitten, men båda är ju vana högeryttrar så det var på kanten som man såg dem nästan mest. Daniel Eres kom in i andra halvlek och såg pigg ut, men han är kanske inte riktigt mogen för de hetaste matcherna. Han slog bort en del bollar i fel lägen så GAIS kunde kontra. I slutet av matchen så fick Jon Jönssson chans i anfallet, som jag förordade lite i min senate träningsrapport. Han fick en chans i ett farligt frisparksläge, men bollen tog olyckligtvis i muren.

Den som jag var mest imponerad av var den inhoppande Daniel Nordmark. Har inte sett honom tidigare i matchsammanhang och jag måste erkänna att jag hånade honom lite grann när han byttes in. Han är ju lite av en sparris och ser ut att vara typ 14 år. Detta fick jag snabbt äta upp när han satte fart på sin vänsterkant. Vilka överstegsfinter! Han dribblade bort sin försvarare totalt, helt otroligt. Han hade även ett par chanser att göra mål. Bara den killen äter upp sig ett par kilo och får lite erfarenhet i benen så kan det bli något riktigt bra. Tekniken har han redan och han är kapabel till att utföra detta i fart ;)

Det var viktigt för självförtroendet att inte förlora den här matchen. Nu ska det bli skönt att få tillbaka både Anders och Ilola så att grundtryggheten i försvaret stabilieras, det är fortfarande anfallsspelet som klickar, men någon gång borde det lossna.