ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

söndag, mars 25, 2007

Träningsrapport

Idag var det en riktigt härlig dag att titta på träning på arenan, soligt och skönt! Oj, vad mycket jag har att berätta, vet inte riktigt i vilken ända jag ska börja.

För det första så hade jag läst att Martin Strömberg tränat med Elfsborg tidigare i veckan och jag uppmärksammade inte honom i torsdags, så idag spanade jag efter honom lite extra. Och mycket riktigt, där var han:



Vad hände med Strömberg? Fick han kontrakt med ÖIS? Varför tränar han i så fall med Elfsborg? Nu på träningen hade han nummer tre på tröjan, hade han fått låna kläderna av Sjöberg? Många frågor, inga svar... Är det någon som har koll får ni gärna kommentera så vi får lite klarhet i det här...

Kan börja med att konstatera att det var väldigt många som saknades på dagens träning. Anders är ju iväg på landslagsuppdrag och jag förmodar att Ilola också är det. Alexandersson har väl förmodligen inte tillfrisknat än och Falk-Olander syntes inte heller till. Florén har ju sitt knä att ta hand om och nu när jag tänker efter så såg jag nog inte till Sjöhage heller (men där kan jag ha fel).

Ja, först var det uppvärmning och sedan övningen där hälften av spelarna står runt mittcirkeln och resten rör sig i den och sedan slås det passningar etc... Inte så mycket att berätta om. Efter det övades det passningar i ett litet område markerat med koner. Truppen hade delats upp i två lag, men med två fria spelare i orangea västar, vilket ni kan se i följande klipp:



Sedan var det dags för matchliknande spel och nästan direkt gjordes det ett riktigt snyggt mål. Såg inte vem det var som gjorde det. Det blev nog lika i matchen för sen blev det straffsparksläggning. Inte så ofta man ser det på en träning. Kan det ha att göra med stundande Supercup där matchen kanske kommer att avgöras på straffar? Valde i alla fall inte att filma det, för jag tänkte att om det mot förmodan skulle vara några Helsingborgare som snubblade över min blogg så skulle de inte kunna studera vart spelarna lägger sina straffar.

Innan detta spel hade jag förflyttat mig och till min stora förvåning satte sig Stefan Andreasson på läktaren, några rader bakom, tillsammans med någon annan. Jag tittade inte så noga, men i slutet av klippet här nedanför filmade jag denna person och jag är nästan säker på att det är Lasse Nilsson. Eller vad säger ni? Man kan även höra honom prata när han frågar om han kommer ut den vägen. Varför väljer han att komma till Borås på sin lediga tid...hm..?

På samma klipp lyckades jag även fånga en småjoggande Florén. Han kom in på slutet och glädjande är att han kan röra sig något sånär, fast med ett väldigt hårt lindat knä. Jaja, här är klippet med spelet, Lasse och Florén:



När jag satt där med Andreasson bara några meter bakom försökte jag snappa upp några scoop, men det var väldigt svårt att höra med tanke på allt gap som kom från planen.

I alla fall, träningspasset rundades av med avslutningsövningar. Samma övning som de avslutar uppvärmningen med innan matcherna. Den som var i särklass bäst på att göra mål var Jon Jönsson. Herregud vilket skott den mannen har och pricksäker är han också, det skulle ju vara en idé att använda honom mer i anfallsspelet. I alla fall på slutet av matcher när det gäller att trycka på allt man har och göra mål. Haglund har utnyttjat hans kvaliteter i vissa matcher, men mer vill jag se. Den här övningen har jag inte sett på någon träning tidigare och jag misstänker att det har att göra med den redan nämnda Supercupen. Det gäller verkligen att få igång målfabrikationen om vi ska vinna matchen.

Vet inte om jag glömt någonting nu, men det får vara bra för tillfället...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Dina träningsrapporter är guld värda för en norrlänning som mig, som inte direkt har möjlighet att göra några besök... Keep up the good work Ziriz!

2007-03-25 23:16  
Blogger ziriz said...

Åhh...tackar! Kul att få reda på att det man gör uppskattas, det uppmuntrar en till att fortsätta ;)

2007-03-26 09:14  

Skicka en kommentar

<< Home