ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

tisdag, augusti 22, 2006

Kontroll

HBK-IFE kan sammanfattas med ett ord. Kontroll. Elfsborg kontrollerade hela matchen kändes det som. Spelet var inte lika frejdigt som vi vant oss vid, men spelarna liksom malde ner Halmstad lugnt och säkert. Jag tror att de 120 minuterna som fanns kvar i många av spelarnas ben bidrog till matchbilden och ärligt talat behövde Elfsborg inte direkt förta sig. Alla tre målen (Jönsson, Alexandersson, M Svensson) kom i första halvlek och i andra kunde Elfsborg komma ut och bevaka en säker ledning. Halmstad var aldrig ens nära att rubba ett utomordentligt försvarsspel från hemmalaget.

Jag tyckte personligen att Mathias Svenssons mål var det allra skönaste. Han som varit så kritiserad fick idag göra sitt tredje mål för säsongen. Jag tyckte nästan att han kunde ha få blivit matchens lirare, nu när det inte fanns direkt någon som glänste för övrigt. Vinsten var helt enkelt en gedigen laginsats, ingen spelare stack ut direkt.

Jag hade själv inte möjligheten att vara på arenan av diverse orsaker så jag fick följa matchen på ppv, men det var skönt att se att andra hade hittat till arenan. Över 12000 till och med, väldigt imponerande för att vara mot ett lag som Halmstad.

I skrivandets stund leder Elfsborg allsvenskan. Helsingborg leder över Hammarby med 2-1, Henke har gjort båda målen. Det var väl tur att han inte fick någon avstängning än då... ;)

Nu tänker jag ta och uppdatera mina halvlekstabeller, skönt att Elfsborg kunde ta 3 poäng i första halvlek idag. Nu går de förbi Halmstad i alla fall. Jag kanske tar och publicerar dem igen lite senare under hösten, när det har gått ett par omgångar...

Nästa match är mot IFK, väldigt spännande. Det verkar även som att det kommer att vara väldigt gult på Gamla Ullevi, kul. Hade själv velat åka, men terminen börjar imorgon så vi får se hur mycket tid och pengar som finns över.