ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

lördag, augusti 19, 2006

Jaha, nu kan man koncentrera sig på allsvenskan...

Vad f*n ska man säga precis efter en sådan här match. Har slitits mellan hopp och förtvivlan i snart tre timmar. Hade en känsla av att Elfsborg inte skulle klara av det här och när Helsingborg gjorde 2-0 i 55 minuten tyckte jag det var ridå ner, med tanke på hur spelet såg ut. Men när Samuel Holmén reducerade bara tre minuter (?) efteråt fick jag upp hoppet igen. Spelet började även det likna någonting, första halvlek var ju katastrofal. Sedan lyckas Anders Svensson kvittera och vi är med i matchen. När sedan Helsingborg gör 3-2 i 84 minuten (var det väl) kommer hopplösheten krypande igen. Skulle Elfsborg verkligen kunna rädda det här? Jo, eftersom vi har en spelare som heter Anders Svensson. I matchens sista sekunder.kommer en boll in i straffområdet. Anders kickar till på volley, sedan en gång till och sedan en sista gång innan bollen går i mål. Hur snyggt som helst! Vi det laget visste jag inte vad jag skulle tro. Vad har hänt med Elfsborg, kvitteringar i slutsekunder i parti och minut. Jag sa även till min kära far att om inte Elfsborg vinner detta nu så var det jäkligt onödigt att kvittera. Trötta ut sig i onödan i en förlängning på 2*15 minuter. Förlängningen fortskrider och när det återstår cirka två minuter lyckas Ishizaki få in bollen. Klappat och klart, men ICKE. I princip i nästa anfall tjongar Helsingborg iväg bollen och Shelton springer förbi Arvidsson, petar bollen förbi Hassan och bollen glider in i mål. Ridå ner! Straffsparksläggning, vilket jag vägrar att titta på. Hatar straffar, det kan liksom bara gå fel. Visst var det så. Anders Svensson skjuter rätt på målvakten (eller det var det min far ropade från vardagsrummet), själv satt jag här vid datorn och läste inlägg på forumen. Jaja, hade ju känslan inför och den verkade ju stämma. Det var egentligen rätt onödigt att kvittera i slutsekunderna när man såg det såhär i efterhand. Nu är spelarna inte så fräscha som möjligt inför seriematchen på tisdag. Jaja, bara att ta nya tag och lägga all kraft och energi på Allsvenskan.

Ni kanske undrar varför jag inte sagt om allt annat som hände i matchen. Det kommer här:

Henrik Larsson - vad ska man säga. Hallå! En knytnäve rätt in i magen/bröstbenet på Jon Jönsson i första halvlek. Helt otroligt att ingen av domarna såg det! Det måste ju bli ett efterspel. Han måste bli avstängd i, jag vet inte, hur många matcher som helst. Det var så fult och i ett helt oprovocerat läge. Det var lite munhuggning innan, men ingenting som kan försvara ett sådant beteende. Tankarna förs ju onekligen till Zidane i VM, när han tacklade ned Materazzi med huvudet. Att han sedan får spela fram till ett mål och själv göra ett är ju helt befängt. Om man nu straffar sådant här i efterhand, borde inte det som den spelaren gör efter incidenten strykas från protokollet? Allvarligt! I slutet blev ju Henke även stämplad av Arvidsson i slutet, hoppas nu inte han blev skadad, för annars är ju det kommande straffet helt förgäves. (För jag förväntar mig att det kommer att bli ett efterspel, annat vore ju skandal.)

Sedan ska man ju inte skylla på domarna, men bedömningarna var under all kritik. Bland mycket annat fick Elfsborg ett mål bortdömt på en helt felaktig offsideavblåsning. Alexandersson var ju minst en meter på rätt sida! Hela domarteamet borde stängas av för den här säsongen eller så kan man ju degradera ner dem till division 3. Den nivån är nog precis lagom för dem. Jag skyller inte Elfsborgs förlust på deras insats, det var andra saker som avgjorde. Men såhär i efterhand vill jag inte se dessa domare dömma någon mer elitfotboll.

Hur gick det då för de nya spelarna i Elfsborg då? Ja, en sak kan man konstatera, att Jesper Arvidsson inte borde få något mer förtroende för denna säsong. Gud vad långsam killen är och sedan att han försöker dribbla sig förbi motståndarna när han hänger med i anfallen är helt fel. Självklart misslyckas han med det och måste vända och springa tillbaka. Killen är ju trögare och långsammare än en Finlandsfärja! Nä, jag ropade på Johan Karlsson redan i första halvlek.

Abbas Hassan då? Tycker inte han får godkänt i denna matchen, det får nog bli Johan Wiland i fortsättningen. Det är ju klart att hans virriga insats även berodde på att försvaret var en hönsgård. Men jag känner mig 100 gånger mer trygg med Wiland där bak, även om han släpper in ett billigt mål ibland.

Jag tyckte att Sjöberg gjorde ett hyfsat inhopp när Jon Jönsson blev skadad (av Henkes knytnäve, nu skyller han tydligen på att Jon höll i honom och han försökte trycka bort honom...oops det blev nog lite hårt och med knuten näve...ehhh). Han blandade och gav lite, men det var ju säkert svårt att bara hoppa in sådär snabbt, rätt in i hetluften, när de andra i försvaret inte skötte sig riktigt hundraprocentigt.

Till sist kan man konstatera att Elfsborgs anfall blir lite tunna utan en stark targetplayer längst fram. Att kontra à la Sjöhage funkar inte när han möter fräscha spelare. Jag tycker personligen att man måste ha lite tyngd framåt och det är Mathias Svensson i nuläget som kan bidra till detta.

Detta blev ett långt inlägg och jag har säkert missat massor av saker som skedde i matchen...Men det får räcka för nu, måste kolla vad de säger i sportsändningen på svt om en kvart...