ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

lördag, november 04, 2006

Sista träningen

Oj, vad mycket folk som hade samlats på dagens träning. Svårt att uppskatta hur många vi var, men säkert över 100. Spelarna dök inte upp förrän ungefär 10.50 (egentlig start 10.30). Som den vana träningstittare jag är tänkte jag inte så mycket på att det var försenat eftersom det brukar vara så. Men de andra som inte brukar vara där blev väldigt otåliga och det kan jag förstå med tanke på att det var svinkallt. Mina tår kunde användas som drinkkylare även om jag hade vanliga strumpor och raggsockar på mig.

Det var väldigt många reportrar med kameror idag också, många kände jag igen från i torsdags. Senast nu i Canal+ sändningen i en premier league-paus var det ett reportage från torsdagens träning. Jag tror jag kunde ana mig själv på läktaren, fast från långt avstånd. Idag filmade de mer upp på läktaren, får titta på sportsändningarna och se om man kom med.

När spelarna äntligen äntrade planen fick alla applåder från oss i publiken. Guliganerna sjöng "Stå upp för Elfsborg" och det lät ganska mäktigt på den annars öde arenan. Själva träningen var väldigt lätt som den brukar vara dagen innan match. Bland annat gick uppvärmningen ut på att kasta en handboll till varandra. Vet inte vad spelarna tyckte om det, men efter ett tag försökte de pricka varandra stenhårt i ryggen istället. Alltså ganska avslappnad stämning.

Efter uppvärmning körde de kvadraten i nästan en halvtimma. Sedan någon övning för att få igång fötterna. Därefter tränades avslut, med inlägg från kanten och tre spelare instormandes mot målet i mitten. Den gick hyfsat, ganska många avslut hamnade i nätmaskorna. Det mest spektakulära stod Jon Jönsson för. Han avslutade med ett stenhårt skott som inte träffade mål, istället flög den rätt mot Hassan och Sharro som stod vid sidan av målet. De fick näst intill slänga sig mot marken för att undvika den projektilen. Ett sus gick genom publiken och Hassan var inte särskilt glad över händelsen.

Passet avslutades med spel på typ halva plan med truppen indelad i tre lag. Alla mötte alla i korta matcher. Den här gången lyckades de faktiskt med att göra mål, det har inte hänt så ofta. Kan det betyda något? Kanske att målformen håller på att infinna sig igen? Jag tyckte mig skönja att Alexandersson såg aningen hetare ut idag, kanske kan han äntligen få till det igen.

En tråkig grej som hände var att tredjemålvakten Sharro krockade med Arvidsson(?). Han blev liggande och det såg ut som han tog sig åt huvudet. Hoppas det inte var alltför allvarligt.

Tifo-gruppen kom även in och började förberedelserna för imorgon. Jag vill inte avslöja för mycket, men jag tror själv att där jag sitter kommer jag att få hålla upp ett guldfärgat ark.

Jobbigt att media snedvrider en massa information. Till exempel idag hävdade Arne Hegerfors att Elfsborg ställt in sin träning i tisdags pga vädret. Men det stämmer ju inte, de flyttade bara in den i Sjuhäradshallen eftersom det snöade, inget konstigt med det. Sedan skulle det vara särskilt sensationellt att de inte hade någon träning i fredags, men det är väl ingen jättenyhet heller. Det här med att det har byggts en scen på torget för festen har ju också uppförstorats något fruktansvärt. Ungefär som att vi tagit ut segern i förskott. Det stämmer ju inte, det är den 100.000:e innevånaren som ska firas och därför har scenen uppförts. Sedan det här med Djurgårdsanhängare och planstormning. Jag tror att det blivit alltför upphaussat, från början var det ju bara en grej som någon dåre skrev på ett forum och efter att det spridits i tv och tidningar har det blivit värsta grejen. Typiskt!

Vill inte tippa något för imorgon. Det får helt enkelt gå som det går. Om man läser tidigare inlägg från mig har ju jag sagt att guldet är fölorat så då känns detta scenario nästan som en bonus och jag är inte särskilt nervös. Det ska bara bli väldigt kul att se matchen.