ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

söndag, december 17, 2006

Länge sen sist

Har inte skrivit på ett tag, men jag har inte haft någon inspiration. Visst har det skett en del elfsborgsrelaterade händelser så jag tänkte passa på och ta lite av dem nu.

Först så var det väldigt trevligt att så många elfsborgare kom med i den januariturné som landslaget ska ha i sydamerika. Sex stycken är mer än ett halvt lag. Lagerbäck kan ju ha alla dessa på plan och spelet skulle säkert se bra ut, utan någon träning. Det roligaste tycker jag är att Mobaeck får chansen, han är ju ganska ny på den positionen som han blev uttagen på. Vi får hoppas på mycket speltid och inga skador tack!

Sedan har Elfsborg haft medlemsmöte. Där kom det fram att det finns funderingar på att bygga ett "köpcentrum" mellan Arenan och Knalleland, med någon slags bro emellan för att knyta ihop hela området. Bra idé, tycker jag. Elfsborg måste hitta andra affärsområden för att säkra ekonomin. Jag tror inte att risken är särskilt stor att de lokalerna kommer att stå tomma, med tanke på att Knalleland redan är såpass väletablerat och det finns säkert företag som står i kö för att skaffa sig ett toppläge i området.

Det verkar även som att upphöjningen av kortsideläktarna i princip är beslutat om. Även det tycker jag är en bra idé. Då kan billigare sittplatser skapas och diskussionen om familjebiljetter kan äntligen komma till ända. Även nya loger ska byggas på kortsidan och det är bra ur sponsorsynpunkt. Självklart är det lite sämre vinkel därifrån, men det finns säkert flertalet företag som skulle hosta upp med en bra slant för en loge på Arenan.

Man kan inte komma ifrån att fotbollen allt mer kommersialiseras. En ekonomisk trygghet måste skapas för att kunna konkurrera. Det går inte att helt och hållet förlita sig på publikintäkter om man ska kunna komma framåt. Omsättningen måste öka hela tiden för att kunna tävla först mot de skandinaviska klubbarna och sedan, längre i framtiden, klubbarna på kontinenten.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Yepp, pengar styr vår värld. Hoppas bara att investeringarna görs med vett och sans.

2006-12-17 22:25  
Blogger ziriz said...

Det tror inte jag är något problem, med tanke på de personer inom organisationen som är med och tar besluten. Jag tror inte en chef för en bank skulle göra alltför vansinniga investeringar, det är ju hans jobb att veta vad som verkar vara bra och dåliga idéer ;)

2006-12-18 19:04  

Skicka en kommentar

<< Home