ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

tisdag, december 05, 2006

Rapport från presskonferensen

Nu har jag precis kommit hem från min allra första presskonferens. Var inte riktigt säker på hur man tog sig till puben på Borås Arena, men som tur var skulle en annan dit också så jag följde denna person. Jag var där ungefär fem i fyra och då hade de flesta journalister och andra nyfikna redan kommit. Jag valde att ställa mig långt bak för att få en överblick, men jag kunde ändå se "podiet" bra. Ärligt talat trodde jag att det skulle vara lite mer folk än de ungefär 40 personerna som till slut hittade dit, men det är klart, det var ingen supernyhet som skulle presenteras.

Till slut kom så huvudpersonen in i rummet och ni har nog redan listat ut vem det var. James Keene satte sig ner mellan Bosse Johansson och Stefan Andreasson. Övriga vid podiet var Magnus Haglund och Thomas Nyberg. Bosse Johansson började med att hälsa James Keene och hans flickvän (för övrigt den enda tjejen där utöver mig själv) välkomna till Elfsborg och Borås. Sedan tog Andreasson över och berättade att det var för ungefär en månad sen som arbetet med att försöka värva den målfarlige engelsmannen hade börjat. Han upplyste oss även om att Keene hade skrivit på ett avtal som sträcker sig över fem år, från den 10 januari (eller var det 1 januari?) 2007 till sista november 2011. Sedan har jag för mig att Keene sa några ord om hur kul det skulle bli att spela för Elfsborg och så vidare.

Jag hade några gubbar bakom mig som muttrade om att de inte kunde höra vad som sas från podiet eftersom det inte fanns några mikrofoner uppriggade. Så när Haglund skulle säga några ord ropade en av gubbarna "Prata högre!". Då ropade Haglund tillbaka att han skulle sätta sig längre fram, hela rummet började skratta.

Innan Keene skulle ta på sig den obligatoriska matchtröjan, med namnet J.Keene och nummer 15 på, visade Andreasson upp den och sa att tryckeriet nog hade tjänat lite extra. Han syftade säkert på det faktum att Sportbladet redan igår kunde konstatera att Keene var klar för Elfsborg, någon på tryckeriet hade säkert skvallrat.

När alla hade talat klart var det fritt för frågor. Det var särskilt en journalist som var väldigt ivrig med frågorna. Han började med att ställa frågor på engelska till Keene. När han inte kunde komma på något mer att fråga blev det helt dödstyst i rummet. Då frågade Andreasson om det inte fanns någon mer som kunde engelska, skrattet som följde var aningen förlösande för sedan vågade de andra journalisterna ställa lite frågor. Till slut övergick det hela till svenska när frågor även började ställas till övriga på podiet.

Det fanns även andra Elfsborgsspelare på plats, nämligen Ishi, Martin Andersson och Jon Jönsson. Undra om de hade fått i uppdrag att ta hand om den nya spelaren under dagen??

Hela presskonferensen gick till slut över till individuella intervjuer, det kommer säkert att vara ett reportage på tv4 ikväll. De intervjuade i alla fall Stefan Andreasson framför kameran. Radio Sjuhärad intervjuade Thomas Nyberg och Lohne kommer att lägga ut intervjuer med Keene och även flickvännen senare ikväll...

Jag kunde höra på slutet att det var några som menade på att detta var en väldigt dålig presskonferens. Jag har ju aldrig tidigare varit på någon, men den kändes aningen lam och tråkig. Självklart så hade ju nyheten redan cirkulerat i medier i flera dagar så detta kändes mer som en bekräftelse än ett "avslöjande".

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kul med en objektiv rapport. Gillar vi

2006-12-05 21:00  
Blogger ziriz said...

Ohhh... Man tackar!

2006-12-05 21:30  
Blogger Röd Guling said...

Haha! Du kanske snappade upp mitt mobilsamtal med Hennig där jag berättade att konferensen precis som väntat var ett sömnpiller.

2006-12-06 19:19  
Blogger ziriz said...

Mycket möjligt! Men har för mig att det var flera som sa att det var en dålig presskonferens, så du var inte ensam om de åsikterna...

2006-12-07 08:05  

Skicka en kommentar

<< Home