ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

måndag, februari 05, 2007

Träningsrapport måndag

Lyckades ta mig till ännu en träning idag. Sitter här och försöker tina upp för det var ömsom snöfall ömsom solsken ;) Den här träningen kan signifieras med skador, eller rättare sagt sammanstötningar genom hårt spel. Det började med att Mobaeck låg ner en bra stund efter en duell med Martin Andersson(?). Han fick behandlas med lite kylspray och sedan kunde han slutföra träningen. Det verkade göra lite ont i början men han bet ihop. Inte långt efter att Mobaeck blivit nermejad låg även Falken och Eres på gräset efter respektive närkamper. I slutet av träningen klev Martin Andersson av, med en ömmande ljumske tror jag.

Jag vet nu inte om det hör till vanligheterna med alla skador, men det var väldigt hårt spel och det satsades för fullt i närkamperna. Det är ju mer konkurrens om platserna i år så det kanske är en naturlig följd av det, eller så ser det alltid ut så här på försäsongen. Vad vet jag ;)

Jag saknade ett antal spelare; Anders och Ilola visste jag om i förväg på grund av landskamper. Sedan kunde jag inte skönja Sjöberg, Sjöhage eller Bajrami. Kanske de kände sig krassliga idag?? För inte är det väl något annat på gång?

Mathias Svensson kunde nästan fullfölja träningen idag. Han hoppade över det avslutande sjumannaspelet på slutet, så det är ju något positivt i alla fall. Augustsson var än en gång med på hela träningen och jag tror inte det dröjer länge innan han kan delta i träningsmatcherna.

Nu var det första gången jag såg James Keene in action på arenan och jag tror att han kommer att göra ett antal mål i år. I det avslutande sjumanna gjorde han två mål och det första var en i princip omöjlig cykelspark som jag inte riktigt förstår hur han fick i nätmaskorna. Det andra målet var nog mer ett typiskt Keene-mål; ett inlägg från högerkanten som han forcerade in i mål med huvudet.

I övrigt nöttes det försvarsspel; tre man försvarade medan det var tre som anföll. Först var det backarna som fick försvara, men sedan fick även mittfältarna öva försvarsspel. Snart borde väl Haglund börja träna upp även anfallsspelet, som jag inte tycker ser helt hundra ut än. Det slås bort väldigt mycket onödiga bollar i det här läget.

Det är lite ovant att följa träningar så här i början. Måste erkänna att jag har lite svårt att känna igen vissa spelare. För det första är de oftast påbylsade med jacka och mössa, och sedan har det tillkommit nya spelare så man inte riktigt har koll på alla. Det blir nog bättre med tiden ;)