ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

söndag, april 15, 2007

Träningsrapport

Oj, vad mycket träningsrapporter det blir nu, men jag har haft lite tid över att spendera på arenan, så varför inte.

Jag måste börja med det mest spännande. Det kan bli så att Haglund spelar med Jon på centrala mittfältet, jämte Holmén. Det var i alla fall så de formerade sig i två av övningarna på dagens träning. Den första övningen gick ut på försvarsspel och där tog Martin Andersson Jons plats i backlinjen. Det här kan vara ett smart drag, för Jon var mittfältare tidigare och i den positionen kan han oftare komma till farliga skottlägen. Självklart såg han lite ovan ut i positionen, men han är en intelligent spelare så han kan nog klara av uppgiften. Dock ställer jag mig lite tveksam till hans arbetskapacitet. I ett tidigare nummer av offside berättade han att det var ganska skönt att ha flyttat ner till backlinjen eftersom han var lite lat och där sprang man inte lika mycket.




Jag nämnde i förra rapporten att Holmén fick kliva av på grund av vad jag kunde bedöma ljumskkänning. Idag deltog han inte i den första övningen, istället värmde han upp på egen hand och fick hjälp med stretching av sjukgymnasten. Jag hörde även Wettergren fråga honom hur det var och Holmén svarade att det nog inte var någon fara. Det är glädjande i alla fall.




Ni kanske förstår att jag drog lite på smilbanden åt dessa stretchövningar ;)

Den övning som Holmén inte deltog i var, vad jag har för mig vi kallade i skolan, droppboll. De var indelade i två lag och en fotboll skulle kastas mellan spelarna, och innan man fick passa vidare var man tvungen att droppa bollen i marken. Mål blev det om sista man nickade in bollen i vanliga fotbollsmål. De verkade ha väldigt kul i denna övning, men ändå tog alla det väldigt seriöst.




Sedan gick spelarna över i olika passningsövningar, två och två. Då kom Holmén in och han parade ihop sig med Alexandersson. Han verkade inte hämmad av något och kunde därefter fullfölja samtliga övningar.



Nästkommande övning var intesivt passningsspel på begränsad yta, den de brukar köra på uppvärmningen innan match. Därefter var det övningen jag nämnde i början, där de övade på försvarsspel. Sedan var det dags för matchliknande spel på nästan helplan, även i denna övning fick Jon spela på mittfältet jämte Holmén.

Ska bli spännande att se hur Halund formerar laget på tisdag ;)

Slutligen måste jag kommentera en lite rolig grej. Bilden nedan är tagen på förra träningen, men även idag spelade Martin Andersson med två olikfärgade skor på sig. Månne han ha svårt att skilja mellan vänster och höger ;)

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja, Martin A behöver hjälp med positionerna, så vänster-höger-skor kan nog vara en god idé :)

2007-04-15 22:57  

Skicka en kommentar

<< Home