ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

lördag, maj 26, 2007

Hammarby-Elfsborg 0-1

Än en gång är ett av Elfsborgs tidigare spöken ivägskrämt. Det började ju med vinsten mot Helsingborg på Olympia, sedan vinsten mot IFK på Arenan och nu besegrades Hammarby på Söderstadion, och det innebär att Elfsborg leder den allsvenska tabellen, dock med två matcher fler spelade än tvåan.

Matchen, som jag bevittnade från tv-soffan, var en riktig pärs. Elfsborg började helt underbart och tryckte ner Hammarbyarna rejält i skorna. Som jag förutspådde från träningen valde Haglund att starta med två anfallare, det verkar inte som att Gustavsson läser denna blogg i alla fall ;) För i så fall hade han inte blivit så tagen på sängen. Hammarby-spelarna var väldigt virriga i början eftersom det inte var beredda på det system som Elfsborg visade upp. Det tog dryga halvtimman innan di gule mattades av lite och bajen kunde få tag i bollen. Under den perioden hade Elfsborg ett par riktigt heta lägen att ta ledningen, men det flytet som fanns mot IFK i tisdags var inte närvarande idag. Det var mer kamp och fult spel emellanåt. Hammarbyarna kände sig nog väldigt orättvist behandlade med tanke på den höga nivå som domaren hade satt upp, dock tyckte jag mig inte se några direkta felbeslut utan bara riktigt tufft spel.

I andra halvlek var det mer ett ställningskrig än riktigt bra fotboll. Det var egentligen inget av lagen som dominerade, utan båda hade några halvchanser att avgöra. I en situation hade Hammarby bollen inne, men målet blev helt riktigt bortdömt på grund av offside. Tur var det, men riktigt lika tur hade inte Wiland i målet. I situationen fick han en smäll i huvudet, med en bula och näsblod som följd. Han var tvungen att utgå och in kom Hassan. Jag måste erkänna att då blev jag riktigt nervös, Hasan har inte direkt övertygat på mig på de senaste träningarna. Dock blev han inte direkt satt på några farligare prov, så han klarade sig utmärkt.

Avgörandet i matchen kom två minuter efter att Wiland blivit utbytt. Den inbytte Alexandersson sköt ett snyggt mål från vänster utanför straffområdet, efter en kontring. Med dryga kvarten kvar, med tilläggstid, lyckades inte Hammarby göra något mål och en vinst för Elfsborg kunde konstateras.

Skönt att få den här avslutningen innan landslagsuppehållet. Nu kan spelarna ha lite semester med en go känsla i kroppen. Hoppas bara de inte tappar stimmet nu, men efter ett intensivt matchande på senare tid, tror jag, att vilan kommer välbehövligt.