ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

söndag, september 17, 2006

Ineffektivitet och dåliga avslut

Jag kände inte för att skriva något igår direkt efter matchen, jag var så grymt besviken. De senaste tre matcherna har sett ut såhär. Dominans, ledning, motståndarna kvitterar på slutet, ridå ner. Varför? Invaggas spelarna i någon slags säkerhet att matchen är klar efter att de dominerat i stora delarna av matchen? Jag förstår verkligen inte. Igår efter lednigsmålet liknades spelet mest vid handboll, där bollen gick fram och tillbaka i Elfsborgs backlinje. Sedan kom en långboll som direkt tappades till motståndarna. Vart försvann den fina rörligheten med det otala antalet passningsalternativ. Visst, man kan prata om att Elfsborg hade otur, att en "normal" dag hade de lett med ett par mål. Jag tycker inte det är så, att tappa på slutet har blivit lite av trend. Kan detta måhända vara Elfsborgs tapp för den här säsongen? En period med motgångar?

Det är klart, igår hade vi inte ordinarie lag. Jari saknades igår, både hans passningar framåt och brytningar bakåt. Jag tyckte Samuelsson stod och drällde med bollen, för att sedan ge bort den till motståndarna, lite väl mycket. Jag hade även mina farhågor för Martin Andersson på mittbacken, men han klarade sig hyfsat bra i början när Gefle inte hade något anfallsspel, sedan när det blev lite tryck på slutet fick jag obehagliga hönsgårdsvibbar à la 2003.

Ishizaki var oerhört pigg igår. Ena stunden var han på sin högerkant, i nästa sekvens var han till vänster. Han rörde sig oerhört mycket. Var det en uttalad taktik? Synd att detta inte resulterade i ett bättre resultat.

I min införrapport dissade jag Jesper Arvidsson och om man ser till hans inhopp igår hade jag fog för mina farhågor. Vid straffsituationen var han som vanligt långsam och totalt osmidig. Jag förstår inte vad folk ser i den killen. Självklart kan han göra snygga bananinlägg med sin vänsterfot, men vad mer? Det är bara tur att Johan Wiland hade en bra dag och lyckades ta straffen. Annars hade det blivit riktigt tungt.

Idag möter AIK Häcken. Vad kan man egentligen hoppas på där? Vi får väl vara glada om Häcken inte släpper in alltför många mål. De har ju verkligen varit helt under isen den sista tiden.

Nä, nu är det dags för Elfsborg att ta sig i kragen och komma ur denna tillfälliga svacka, annars kan vi glömma allt prat om SM-guld...

2 Comments:

Blogger Röd Guling said...

Ja, vad skulle Arvidssons korta inhopp vara bra för? I det läget kändes det som att Haglund ville göra ett tidsfördrivande byte. Han kanske missade att Gefle hade kvitterat ...

2006-09-18 01:43  
Anonymous Anonym said...

Allt här i världen kan kompenseras med en god vänsterfot:)
Samuelssons apspel är förödande för hela världsfotbollen.
Martin Andersson ger, precis som du sa, bara vibes från Ryavallen...

2006-09-18 08:27  

Skicka en kommentar

<< Home