ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

tisdag, september 05, 2006

Träningsrapport

Som jag tidigare utlovat har jag idag varit på Elfsborgs träning. Det var en ganska så perfekt dag för att sitta på läktaren på Borås Arena om än en aning varmt. Med tanke på hur det blåste idag trodde jag att det skulle vara rätt behagligt väder, men det var nästan olidligt varmt i den gryta som arenan kan liknas vid. Jag hade med min kamera och med den kunde jag ta lite videoklipp. Jag var tvungen för att reducera kvaliteten ganska rejält för att undvika att klippen blev alltför hackiga, därav den lite gryniga bilden.

Det stod på officiella att träningen skulle börja klockan 10.00, men när jag kom dit vid 10.05 fanns inte en skymt av några spelare. Jag började undra om de hade ställt in träningen, så för att slippa sitta där och vänta i onödan bestämde jag mig för att titta lite i butikerna i Knalleland och återvända senare. Vid cirka 10.25 var jag tillbaka och då var uppvärmningen precis slut. Till att börja med spanade jag in vilka som var med på dagens träning, förutom de som var på landslagsuppdrag fanns inte Ishizaki eller Mathias Svensson med. Jag trodde personligen att Ishizaki hade blivit kallad till landslaget nu när tre hade blivit utslängda därifrån och mycket riktigt var det så. Mathias Svensson kom in senare på träningen, men han var inte med på övningarna. Han gick mest runt och samlade upp bollar. Kan det månne vara ljumskarna som spökar än?

Den första övningen som jag var med om utfördes parvis. Bollen skulle passas mellan de två på lite varierande vis. Efter det övades passningsspel där bollen skulle hållas inom laget. Spelarna var uppdelade i två lag, gröna västar mot svarta tröjor, men det fanns även två fria spelare i oranga västar som var med i det bollhållande laget. Detta pågick i omgångar som varade i ett par minuter.



Efter det övades det på reaktionsförmåga två och två. Haglund höll i en boll och när han släppte den var det startsignalen för att börja springa. Denna kördes även i en annan variant där Haglund höll en boll i var sin hand vid sidan om sig och den bollen som släpptes i marken var det hållet som det skulle springas åt. Efter det blev det krångligare. För då skulle de springa åt andra hållet än det han visade med bollen.



Sedan övades det på anfalls- och försvarsspel. Två anfallare skulle möta två försvarare. Anfallarna skulle komma till avslut på mål, medan försvararna skulle hindra dem.



Hela träningspasset avslutades med typ matchspel, fast på halva plan.



Detta var min första träning som jag kommenterat, så det kanske inte är så innehållsrikt som man kanske hade önskat.

Göran Lohne, matchspeakern, var på plats. Jag kunde höra att han sa att det skulle komma ner minst 10 bussar med AIK-anhängare och de hade bokat Brasseriet och Charlies för uppladdning. Undra hur stämningen kommer vara på Allégatan när guliganerna är på Harrys och AIK-fansen på Brasseriet. De ligger ju näst intill mitt emot varandra ;)

Även polisen var på plats och inspekterade. Förmodligen inför matchen på lördag. De måste ju kunna garantera säkerheten för åskådarna.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilka butiker i Knalleland passade du på att kika in i?

2006-09-05 17:17  
Blogger ziriz said...

ehhh.. :) Ja, det var ju en intressant fråga ;) Först Sportex, där en cykelpump inhandlades. Sedan Din Sko, där jag inte hittade några skor som föll mig i smaken.. Nöjd?

2006-09-05 17:57  
Anonymous Anonym said...

Känns onekligen som en stor dag i antågande. Seriefinal, aktivitet i hela stan och mycket folk till arenan. Inte ens fakta att Guliganer och Gnagare ska samlas endast metrar från varandra oroar. De har blivit så snälla att ett namnändringsförslag skulle vara Hamstrarna!
Blir det väl ett jävla liv bara för att det känns så...

2006-09-06 11:17  

Skicka en kommentar

<< Home