ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

söndag, september 16, 2007

IFK-Elfsborg 2-2

Det var ganska svårt för mig att göra någon analys igår kväll efter matchen. Anledningen var helt enkelt att jag för första gången på VÄÄLDIGT länge stod i klacken och då har man annat att koncentrera sig på än att följa själva spelet, bland annat att sjunga så länge tills man tappade rösten totalt. Så i morse kollade jag in reprisen på C+ och kunde på ett bättre sätt följa händelseutvecklingen och även lyssna in hur vi presterade ljudmässigt. Måste själv berömma vår insats, jag tyckte vi hördes oftare än Blåvitt-klacken. De gjorde sig hörda på nästan bara enkla ramsor där de skanderar enstaka ord, medan man högt och tydligt kunde höra de intrikata sånger som Guliganerna mäktar med. Dock kunde klackens insats ha varit än bättre om inte vi flertalet gånger sjungit stora delar av sångerna i kanon ([ka:non] inte [kano:n]).

Kan först börja med att konstatera att det blåste rejält på Ullevi igår, jag tyckte det framgick bättre på plats hur bollen påverkades av vinden. Antingen stendog den eller stack iväg något oerhört. Det verkade nästan som att det var lättare i motvinden, för Göteborg hade det mesta av spelet i första halvlek när de spelade i den riktningen och Elfsborg verkade lyckas bättre när de inte hade hjälp av vinden i andra halvleken. Att det var svårspelat styrks även av det faktum att alla målen kom till på fasta situationer, det var väl inte direkt några superchanser som kom till i själva spelet för något av lagen. Det verkade vara väldigt svårt att få till någon precision i passningarna på den sista tredjedelen. Två nickmål av Göteborg efter en frispark och en hörna under de första 25 minuterna och sedan en frispark och en straff båda inslagna i mål av Ishi för Elfsborgs del gav slutresulatet 2-2. Starkt av Elfsborg att hämta in tvåmålsunderläget!

Väldigt tufft spel från båda lagen fick vi se. Två armbågar, ett från vardera lag som inte renderade i någon åtgärd från domarens håll. Tydligen blev straffen en het potatis nu i efterhand. Väl på matchen tyckte jag den var solklar, dock ska man kanske inte värdera det så högt eftersom det skedde i andra änden av plan och som sagt hade jag svårt att koncentrera mig på spelet. Har nu även sett flertalet repriser av situationen och det jag kan säga är att det var svårbedömt och domaren ska ta ett beslut på en tiondels sekund utan att ha sett 20 repriser. Kanske är IFK:aren på bollen, men han river ju näst intill samtidigt ner Alex på ett oerhört brutalt sett, så jag tycker nog att det var rätt att döma straff.

Det var inte så lyckat att få både August och Ilola avstängda till nästa allsvenska match, mot Hammarby. Hmmm...vet inte om jag litar på Björck, men kanske kan han växa i rollen nu när han får chansen att ta ett större ansvar. Hoppas i alla fall...

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra rapport! Förresten har hört vissa rykten om att vi skall ha en provspelare nu i veckan :S vet inte om det kan ligga något i det, du kanske kan ta en titt på någon av träningarna ;)

2007-09-16 19:19  
Blogger ziriz said...

Ska kolla imorgon...hinner i och för sig förmodligen bara se uppvärmningen och kanske nån övning, men tillräckligt för att spana in eventuella nya spelare ;)

2007-09-17 09:16  
Blogger ziriz said...

Var på Ryavallen idag vid utsatt tid 10.30 för att följa träningen, men nähä där fanns bara någon skola som hade friidrott. Gick även in på Arenan för att kolla för säkerhets skull, men där var det helt öde. Till sist gick jag för att kolla om spelarnas bilar stod på parkeringen, men där var det helt tomt.

Enligt officiella så har de tränat lätt idag, men då har det varit någon annanstans eller någon annan tid. Hmph...något irriterande!

2007-09-18 18:21  
Anonymous Anonym said...

Läste någonstans, tror de va Bellas blogg i BT att träningen var kl 14...

2007-09-18 23:12  
Blogger ziriz said...

Ja, jag såg det med...hm...varför ha en kalender med tider om man ändå inte ska följa det...

2007-09-19 09:09  

Skicka en kommentar

<< Home