ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

torsdag, oktober 25, 2007

Elfsborg-AEK Aten 1-1

Vilken härlig match det var! Jag tycker synd om alla som inte var där. Det spelet som Elfsborg presterade ikväll har vi inte sett på länge, men de tar verkligen fram det i rätt läge. Det var ren otur att vi inte vann med ett par mål, för så mycket ramträffar som det blev har jag inte sett maken till. Den allra grymmaste stod Alex för. Ett par millimeter längre ner och bollen hade studsat innanför mållinjen.

Elfsborg kämpade och pressade Atenarna. I första halvlek hade grekerna knappt något, varken spel eller chanser. Elfsborg tog ledningen tidigt i första halvlek efter att Anders dribblade sig förbi ett par försvarare på högerkanten och sedan slog ett underbart inlägg som Mobaeck nickade in bollen i nätmaskorna. Atenarnas kvitteringsmål kom tidigt i den andra halvleken, en sprint genom hela mittfältet som avslutades med ett otagbart skott för Wiland. Efter målet hade grekerna en bra period, men Elfsborg repade dock mod och jobbade sig in i matchen igen. Som jag tidigare nämnt fick vi bevittna ett antal riktigt vassa målchanser. Det var ren otur att inte en eller fler av dem gick in i mål.

Jag måste verkligen hylla publiken som var där idag. Det kändes nästan som vi 4100 personer skapade mer stämning än 12000 personer på en allsvensk match. Det var verkligen de "riktiga" supportrarna som var där, inga gnälliga surgubbar ;) Visst, det var kallt och ruggigt, men Elfsborgs spel värmde en ända in i hjärtat.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Tack för alla uppskattande läsarsamtal och -mail efter krönikan om Elfsborgs tillkortakommanden under höstallsvenskan. Samstämmigheten värmde."
Jan Hansson, ur BT 27/10-07.

2007-10-27 11:19  
Blogger ziriz said...

Ehhh...och? Betyder ju inte att man ska svika sitt lag när de som bäst behöver stöd. Det är väl i dåliga tider som publiken kan hjälpa laget. Då ska man inte sitta och bua ena matchen, och sedan totalvägra att komma till en turnering där de spelat helt okej.

Jag är fullt medveten om att Elfsborg inte spelat bra i allsvenskan den här hösten, men om man är en riktig supporter, är det då en anledning till att bojkotta matcher? Man stödjer väl sitt lag i både med- som motgång? Nu har det varit motigt ett ganska bra tag, men vi får hoppas att det vände i senaste matchen.

Sedan om Janne Hansson skriver ner uppenbarheter som tydligen alla redan känner till, vad har det med saken att göra? Det rättfärdigar ju inte sveket på något sätt.

En liten fråga bara? Nu när Elfsborg spelade den fotbollen som efterlysts under hösten måste det ju betyda att det kommer komma supermycket publik i nästa UEFA-match hemma. Eller? Jag förmodar att alla som stannade hemma inte har någon anledning till det längre. Just det, det var ju priserna också...Men nu har man ju sparat in det på den bojkottade matchen och då borde det inte vara ett problem längre. Eller?

2007-10-27 19:40  
Anonymous Anonym said...

Om laget sviker sin publik med en tafflig inställning i dom Allsvenska matcherna har jag full förståelse för den uppenbarade ömsesidigheten. Det handlar nog inte om någon "motgång" i det här fallet.
Antar f.ö att ziriz inte har några familjemedlemmar utan egen inkomst som vill följa med på matcherna i UEFA-Cupen?

p.s Riktiga supportrar åker på samtliga bortamatcher..

2007-10-28 12:30  
Blogger ziriz said...

Vet inte om jag skulle kalla att jag har egna inkomster. Är student och då kan jag inte påstå att jag har särskilt gott om pengar, särkilt då jag inte tar något lån. Jag tror min monetära situation ser ut ungefär lika som den med fast inkomst och familjemedlemmar som ska med, efter att biljett till UEFA-matcherna inhandlats. Det handlar helt enkelt om prioriteringar, vad man tycker är viktigt.

Enligt din definition har Elfsborg inte fler än något hundratal, om ens det, riktiga supportrar. Jag påstår inte att man måste se alla matcher för att vara en riktig supporter, utan att man stöder laget hur än spelet ser ut. Varför skulle laget helt plötsligt bli bättre av att publiken inte dyker upp? Om något, borde de ju känna att matcherna inte känns lika viktiga.

2007-10-28 17:44  

Skicka en kommentar

<< Home