ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

tisdag, oktober 02, 2007

Träningsrapport och U21-kvartsfinalen

Börjar med att rapportera kronologiskt så därför lite om träningen i förmiddags med A-laget. När jag anlädde till Arenan ungefär en kvart efter utsatt tid hade de redan hunnit med uppvärmningen. Hmm...rätt konstigt, ibland startar de på utsatt tid och ibland kan man få sitta där och vänta i upp till en halvtimma. Svårt att beräkna det där ;) Det jag hann se på den korta stund jag kunde närvara var att tre spelare saknades och det var de som skulle vara med i U21-matchen senare på kvällen; Eres, Falken och Elmin. De 15 utespelare som var kvar delades in i tre kvadrater med fem i varje, en jagade i mitten.

Sedan gjorde de en lite överaskande övning och det handlade om avslut. Truppen delades in i två grupper. Haglund tog hand om den ena på en sida av plan, medan Wettergren tog hand om den andra på andra sidan plan. I det ena målet stod Wiland (Haglunds grupp) och i det andra varvade man med Hassan och Hansen. Hälften av varje grupp skulle stå på kortlinjen och lyfta en boll till en medspelare som stod ungefär i mitten av en planhalva. Sedan skulle denna person ta emot bollen och väggspela med den som slog den initiala passningen, för att sedan skjuta på mål. I början verkade de flesta ha lite klurigt med riktningen, men efter hand kom de igång. Målfabrikationen kan även ha att göra med att målvakterna tröttnade en aning. Wiland, som inte fick någon paus, verkade vara helt slut efter ett tag. Tränarduon hade även valt att göra det till en tävling och målen räknades. Vet inte riktigt vem som vann, för jag var som vanligt tvungen att gå i förtid.

**************************************

Från U21-matchen då. Jo, det var ju kvartsfinal i U21-allsvenskan ikväll och en hel del folk hade hittat till Arenan. Det lite kyliga vädret verkade inte skrämma bort särskilt många. Kul! Kalmar stod för motståndet och när jag kom till Arenan en kvart för sent (skyller på SJ, tåget var försenat...som vanligt!) var ställningen redan 1-0 till Elfsborg.

Elfsborg spelade stundtals riktigt bra, men man kan ju se att det ändå är skillnad om man jämför med A-laget. Kalmar hade två(?) brasilianare på topp, Ricardo Santos kände jag igen, kan den andra ha hetat Rivaldo, eller nåt liknande. En annan jag kände igen i motståndarlaget var han den där lite småfeta, med krulligt hår...Lasse nåt... hm..kommer inte på efternamnet. Jag tyckte ändå inte att Kalmar hade så jättemycket spel eller chanser. De kanske tryckte på lite i slutet av första halvlek och i början av andra, men det kändes ändå inte riktigt farligt när de kom i anfallsläge. Jag tyckte det kändes som att Elfsborgarna hade hyfsad koll på läget. Hassan fick dock göra ett par vassa räddningar, men det kändes ändå rätt lugnt.

Vad jag blir imponerad av Nordmark. Ser verkligen fram emot att se honom i A-truppen nästa år. Ett par kilo muskler till och han kan bli en riktigt bra spelare. Även Eres gjorde en okej match, men jag förstår att Haglund inte väljer honom i Allsvenskan. Om han hade gjort några av de misstagen han gjorde ikväll i en allsvensk match så skulle det straffa laget hårdare.

Matchen slutade i alla fall 1-0 och Elfsborg är klara för semifinal...