ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

onsdag, oktober 10, 2007

Elfsborg U21-Djurgården U21 4-2

Elfsborgs U21-lag vann semifinalen i U21-allsvenskan mot Djurgården med 4-2, men det krävdes en förlängning på 2x15 minuter för att kora en segrare.

När jag kom till matchen, ca 10 minuter för sent, visste jag inte vad resultatet var för de använde inte tavlorna. Anade i alla fall att Djurgården hade gjort ett, eftersom jag från parkeringen kunde höra att domaren blåste för mål, men jag hörde inget jubel från publiken. När sedan nästa mål föll, denna gången till hemmalaget, utropade Lohne att det nu stod 2-1. Jaha, då hade jag alltså missat två mål i inledningen. Resultatet stod sig till pausvilan. Elfsborg spelade riktigt bra och hade ett otal chanser att utöka sin ledning, Djurgården hade endast ett par kontringar som var farliga.

I andra halvlek fortsatte Elfsborg spela bra och än en gång fick Djurgårdarna rädda på mållinjen. Di gule kunde inte punktera matchen och ju längre tiden gick satte Djurgårdarna mer press. De gick även över till en trebackslinje för att sätta öka tyngden i anfallet. Som sagt kunde inte Elfsborgarna göra mål på de öppna lägen som blev resultatet av att Djurgården tryckte på. Istället så lyckades Djurgården kontra in en boll ungefär fem minuter från full tid. Då kändes det riktigt tungt. Jag tyckte att Elfsborgarna skulle ha dödat matchen. Istället fortsatte de anfalla och slå inlägg från kanterna, vilket slutligen resulterade i att bortalaget kunde kontra. Orutin! Ner och gröta i hörnet istället...

Sedan väntade en förlängning på 2x15 minuter. Båda lagen verkade lite försiktiga och ingen vågade riktigt trycka på i den första förlängningskvarten. Något som var lite lustigt var att Viktor Adebahr, som blivit utbytt under ordinarie speltid för en spelare jag inte kommer ihåg namnet på, blev inbytt igen i förlängningen mot samma spelare. Har nog aldrig sett det hända. Såg väldigt underligt ut ;)

Efter fem minuter av den andra förlängningskvarten kom så det mycket viktiga målet för Elfsborg. Jag tror det var Daniel Nordmark (edit: målskytten var Elmin Kurbegovic) som satte bollen i nättaket. Är lite osäker på målskytten, får nog invänta en officiell rapport. Sedan började Djurgården flytta upp allt de hade och det resulterade i att Elfsborg fick en kontring, 3 mot 1, och jag tror det till slut var Elmin som fick bollen i mål, även där är jag lite osäker. Då var matchen punkterad och Elfsborg kunde spela av de sista minuterna.

Riktigt starkt jobbat av U21:orna. Särskilt med tanke på att de inte använde sig av några etablerade A-lagsspelare. Självklart var Elmin, Eres och Falken med, men det brukar de ju vara. Däremot hade Djurgården en del spelare som jag kände igen namnet på, bland annat: Stefan Batan och Felix Magro.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kan du inte lägga upp lite fler bilder på matchen. Skulle va kul o se. Föresten var det Elmin som gjorde båda i slutet.

2007-10-10 22:52  
Blogger Elfsborgsläktaren said...

Tack för att du ger oss Elfsborgstokiga rapporter som inte elfsborg.se klarar av att slänga upp!

Keep up the good work!

2007-10-10 23:54  
Blogger ziriz said...

Tyvärr blev resten av mina bilder helt suddiga. Jag kunde endast ta några bilder i början av matchen för sedan föll mörkret på och då tar kameran bilder med blixt, vilket inte är så bra på det avståndet. Tar jag bort blixten blir bilderna också suddiga på grund av att jag oftast skakar väldigt mycket ;)

Ska ta och ändra att det var Elmin som gjorde det näst sista målet...

2007-10-11 09:20  
Blogger Unknown said...

Enligt elfsborg.se var Djaid Kasri med i truppen. Spelade han?

2007-10-11 11:42  
Blogger ziriz said...

Har ingen koll på det tyvärr. Vet inte hur han ser ut. Men den spelaren som ersatte Adebahr och sedan byttes ut mot densamma kände jag inte igen sen tidigare. Kan det ha varit han då? Kan inte heller komma ihåg vad det var för namn som Lohne ropade upp vid bytet, det var inget jag la på minnet. Tyvärr! :(

2007-10-11 18:27  

Skicka en kommentar

<< Home