ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

lördag, oktober 20, 2007

Elfsborg-Örebro 0-2

Kan man göra annat än att skratta åt eländet? Vet inte vad jag ska säga. Såg matchen som en chans att tacka spelarna för säsongen, man är ju inte en medgångssupporter, och vad fick vi se? Ett lika lojt Elfsborg som publiken. Att publiken redan i pausvilan började vissla förstår jag inte. Det såg verkligen ut som matchen aldrig riktigt tände till och vi i publiken hjälpte inte heller till att tända spelarna. Bedrövligt! Ändå skapade laget en del och ett vilt fajtande Örebro försvarade sig bra och stack endast upp i ett par kontringar som de lyckades göra mål på. Första målet var en straff, efter att Martin ansåg sig tvungen att fälla Örebroaren som annars varit fri med målvakten, andra målet var en ren kontring.

Jag tyckte även startuppställningen gav en hint om hur Haglund värderat matchen. Aningen B-betonat. Kändes som att det luftades/sparades spelare inför de mycket viktiga UEFA-cupmatcherna som startar nästa vecka.

Bara glömma och gå vidare. Det är väl det enda vettiga. Jag skulle nog tro att torsdagens match kan få spelarna att tända till. Bara publiken kan hitta dit också...

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Köpte sittplats till ÖSK-matchen redan i Augusti i hopp om att den skulle gälla något. Nu gällde den bara ev. "Royal leage" kvalificering, inte så upphetsande. Så matchen kändes mest avsutten (avspelad) i mitt fall. IFE spelade inte bara bort möjligheter till medaljer och Europaspel till nästa säsong i går, dom spelade nog även bort ett par tusen åskådare tills på Torsdag. Inkl. mig..

2007-10-21 22:16  
Anonymous Anonym said...

Ja, för mig spela de bort seriebiljetten jag haft sen -97.
Såvida vi inte värvar Linderoth, Allbäck, Shaban och en Stjärn-mittback

2007-10-22 13:26  
Anonymous Anonym said...

Skall väl vara för det då... ;-)

2007-10-22 16:54  
Blogger ziriz said...

Herregud, är det bara sådana här medgångssupportrar som följer Elfsborg! Ärligt talat! Skärp till er! Förstår inte vad matchen i lördags har att göra med UEFA-matchen på torsdag. Elfsborg har inte annat än presterat på hemmaplan när det kommit till de internationella matcherna. Det blir ju en helt annan nerv. Jag har lite förståelse för att det såg ut som det gjorde i lördags, se bara på de andra mittenlagen som spelade igår...Hammarby förlorade mot Trelleborg...Motivation slår ofta klass och som allsvenskan sett ut i år är det inte konstigt att bottenlagen sprattlar till så här på slutet, när de kämpar för att säkra ett allsvenskt kontrakt.

Det kanske är lika bra att vi inte når internationellt spel nästa år, det verkar ju inte som publiken vill se det ändå. Du första anonym motsäger dig själv när du först säger att Elfsborg spelade bort sina chanser till spel i Europa och i nästa mening inte ens vill se på det. Varför ska de spela i Europa när publiken ändå sviker och de inte får intäkter, bara kostnader?

Man ska stödja sitt lag i både med- och motgång. Om ens lag aldrig skulle stöta på motgångar skulle man aldrig lära sig att uppskatta stunderna i medgång. Skärp till er!

2007-10-22 20:42  
Anonymous Anonym said...

Elfsborg spelade bort sina chanser till spel i Europa 2008 i Lördags. Vill inte se någon match i UEFA-Cupen I ÅR, eftersom dom inte levererat ett skit i Allsvenskan sedan i somras. Inget motsägelsefullt i det såvitt jag kan se.Jag är J-t besviken och har all anledning,för mig kommer ALLTID Allsvenskan ligga närmast om hjärtat. Europa är bara bonuspengar och ett kul äventyr. Längre än en 8-delsfinal lär inget svenskt lag komma nån mer gång. Snacka heller inte om medgångare, har varit trogen besökare i 30 år och ALDRIG sett ett Elfsborg vara så ointresserad i en tävlingsmatch som i Lördags. 1-8 mot DIF i avslutningen häromåret kunde jag t.o.m smälta bättre för då fanns det ju ingenting att spela om.. Tack för en suverän blogg!! :-)

2007-10-22 21:09  
Blogger ziriz said...

Att de inte levererat ett skit i allsvenskan, som du uttrycker det, kanske har något att göra med de extra matcher de haft i Europa i år. Sådana matcher och resor tär på kropp och psyke, och då är det inte lätt att ligga på topp. De har prioriterat Europa-matcherna, vilket jag tycker är helt rätt. Man vet ju aldrig när de får en lika bra chans igen. Då kommer Allsvenskan automatiskt lite i skymundan. Man kan ju bara se på de andra lagen som spelat ute i Europa, de har haft liknande problem.

Du säger att de var okej att förlora mot Djurgården för att det inte fanns något att spela för, men fanns det egentligen något att spela för nu? En Intertoto-plats som allra bäst. Om du vill se ett Elfsborg på topp nästa år kanske Intertoto-matcherna inte kommer så lägligt. Kanske lika bra att bara ha en sak att koncentrera sig på, Allsvenskan (sv. cupen kommer väl med på ett hörn också). Efter kvällens matcher är det i och för sig inte helt kört för Europaspel nästa år. AIK möter ett guldjagande Kalmar nästa omgång och ett Malmö i ingemansland har väl inte direkt något att kriga för.

Förra året kanske bara var en tillfällighet. Är vi verkligen så bra? Man måste komma ihåg att det inte var länge sedan som vi harvade i de nedre regionerna av tabellen. Att kräva att vi bara på några år ska etablera oss i Allsvenskans toppskikt är kanske lite för mycket begärt. Sedan har laget tappat ett antal spelare i år och drabbats av skador och avstängningar som vi inte hade förra året. Kan dessa faktorer ha något att göra med skitspelet? Kontinuitet är väl nyckelordet i det hela.

Jag förstår inte dem som väljer bort de resterande matcherna. Kanske är det en lätt ursäkt att ta till att de inte presterat, vilket egentligen är fel, för de har verkligen presterat när det gällt internationellt. Istället är det väl bara att erkänna att det är en kombination av snålhet och bekvämlighet som gör att man stannar hemma. Jag vet hur det är att sitta på en iskall Arena i slutet av oktober/början av november, men det avskräcker inte mig från att stödja laget i mitt hjärta.

2007-10-22 21:38  
Anonymous Anonym said...

Det är inte ofta jag tycker Jan Hansson på BT slår huvudet på spiken, men i dagens BT (25/10) får han till en fullträff med "11 svaga punkter".
Hälften av dom är nog för att välja stugvärmen och Eurosport i afton. Vilket jag tog beslut på i Lördagskväll att göra.

2007-10-25 18:56  

Skicka en kommentar

<< Home