ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

söndag, november 18, 2007

Samma visa igen

Tänkte inte ens kommentera Anders insats ikväll mot Spanien (3-0), men efter att ha läst diverse kommentarer på en del forum måste jag bara få ventilera mig.

Spanien spelade riktigt bra fotboll ikväll och Sverige fick knappt låna bollen. Anders i en defensiv roll på mittfältet med Daniel Andersson. I första halvlek tyckte jag ändå att Anders var helt okej, jag menar de mötte ett inspirerat Spanien, vad kan man begära? Att sedan Spanien kunde ta en tidig ledning på hörna, där man undrar vad som hände med markeringen, hjälpte ju inte till för att förbättra matchbilden. Sverige fick lyfta upp spelet och mer ytor skapades för spanjorerna. Andra målet kanske man kan undra vart Anders var, men en passning snett inåt bakåt är ju väldigt svår att försvara sig mot i allmänhet, så jag tycker inte man kan lasta Anders för det målet.

Till andra halvlek byttes Daniel ut mot Kim och Anders fick ta hand om defensiven själv. Sverige försökte lyfta upp spelet och Anders hade riktigt mycket boll för att vara en landskamp. Han sprang kopiöst i defensiven och kunde flera gånger avvärja spanska kontringar. Sedan var han även med mycket i uppbyggnadsspelet och försökte hitta finurliga passningar centralt, istället för att tjonga upp bollen planlöst, som resten av laget gjorde. Självklart missades en del passningar, och ibland fick han passa bakåt, men det är väl precis så man ska spela? Hittar man inget passningsalternativ är det väl ändå bättre att passa bakåt och bygga upp spelet på nytt än att planlöst tjonga iväg bollen.

Matchen slutade i alla fall 3-0 till Spanien och jag tyckte absolut inte man på något sätt kunde skylla det på Anders insatser den här gången. Men tji fick jag när jag började läsa på forumen. Tydligen var det enligt ganska många Anders som var problemet och än en gång ville man att Källström skulle ha startat. Nu fick ju ändå Kim en hel halvlek att jobba på i sin favoritposition och vad presterade han? Jag tyckte han i princip var osynlig och ändå tycker folk att han skulle ha startat, och då i vilken position? Den defensiva? Med Daniel Andersson? Det finns ju som sagt inte så mycket att välja på när Linderoth är skadad. Jag tyckte ju att felet mer låg i kantspelet, det är ju ändå där Lagerbäck valt att placera konstruktiviteten. Chippen var ju helt värdelös, både framåt och bakåt. Ljungberg hade väl några ljusglimtar, men då när han kom in centralt i banan. Rosenberg hade verkligen inte sin bästa dag, minst sagt, och Zlatan tappade bollen otroligt lätt som bollmottagare. Alltså anfallsspelet fungerade inte överlag, och då ska det gnällas på Anders. Jag blir bara så trött! Varför orkar jag ens engagera mig? Det blir ju ändå samma visa varje gång... Undrar egentligen vad Anders måste prestera för att bli accepterad? Och man kan ju undra hur många dåliga matcher till Kim ska få göra innan han börjar ifrågasättas av den stora massan?

Lettland på onsdag. Då ska EM-biljetten säkras...förhoppningsvis...

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Helt rätt! Anders var en av få som kom undan med hedern i behåll.
Spanien må ha varit ljusår bättre i Lördags, men det som retar mig mest är Svenskarnas slapphet vid 1-0 och 3-0.
Vid 1-0 kommer 3 Spanjorer rusande helt rena från vänster. Har för mig att t.o.m Puttelag får lära sig i all leksam fotboll att man skall hålla sin gubbe vid hörnor.
3-0, då stängde jag av och gick och lade mig.
Att Kim/Anders debatten fortsätter är väl egentligen bara ett tecken på okunskap och inget att bry sig om..

2007-11-19 17:50  

Skicka en kommentar

<< Home