ziriz värld: IF Elfsborg

Vi delar med oss av våra tankar och åsikter om IF Elfsborg

tisdag, november 06, 2007

Träningsrapport inför Fiorentina

Det var länge sedan jag skrev något, men nu när det äntligen nalkas match igen var det dags att besöka en träning. Har legat sjuk i feber i två dagar men kände mig hyfsad i morse, inte tillräckligt för att ta mig till Göteborg men fullgod för att besöka en träning.

Jag var där vid 11.15, för det stod på officiella att träningen skulle börja klockan 10.30 på Ryavallen. Ville inte sitta på en kall träbänk och förfrysa med tanke på min sjukdomshistoria. Kikade in på Ryavallen, men där fanns endast 100-talet fåglar som pickade på gräsmattan. Hmm... Ingen träning? Borde ju vara på gräs, eftersom det är det underlaget som bjuds på torsdag. På parkeringen stod spelarnas bilar så någonstans borde de vara. Gick då in på Arenan och mycket riktigt stod ett antal spelare och bollade lite lätt. Var träningen slut? Nej, inte det... De hade inte ens börjat! Jaja, det vara bara att sätta sig på en plaststol. Dock var vädret helt klart överkomligt på Arenan då solen emellanåt stekte riktigt skönt.

När väl uppvärmningen satte igång räknade jag in utespelarna. 15 stycken, då med Nordmark och Kasri inräknade. De brukar vara fler och då började jag fundera på vilka som saknades. Till slut kom jag fram till att August, Mobaeck, Alex och Bella inte fanns på plats. Ganska stort bortfall, varför? Bella kom i alla fall in på slutet och körde rehab. Men de andra har jag ingen aning om. Kan det vara sjukdom som är orsaken?

Efter uppvärmingen var det dags för kvadraten. Emir fick hoppa in i den "äldre", eftersom frånfället påverkade den gruppen mest. Därefter körde de stegen och lite andra övningar för att få igång fotarbetet.

Den taktiska genomgången gick ut på anfallsspel. Tydligen hade de skådat något på spionresan som Haglund ville testa. Keene, som toppforward, skulle göra en löpning ut mot hörnflaggan så fort mittfältarna hade bollen. Gick väl sådär med tajmingen. Matte och Avdic fick sedan alternera på den andra anfallspositionen. Mittfältet bestod av Ishi, Ilola, Anders och Bajrami. I backlinjen befann sig Martin, Björck och Karlsson (alternativt Florén). Spelet såg väl inte helt 100-%igt ut, avsluten kunde ha varit bättre. Särskilt med tanke på att det endast var fyra spelare i det försvarande laget; Nordmark, Kasri, Eres och Falken.

Sedan blev det ett tvåmålsspel med sju utespelare i varje lag. Inte heller här blev det särskilt många mål. Egentligen blev det nog bara ett, när jag tänker efter. Vi får hoppas att de snäpper upp sig på torsdag. Måste bara nämna att det inte såg ut som de tog ut sig. Det skulle vara väldigt snöpligt om man skadade sig på den sista träningen innan avresan till Italien.

Passet avslutades med en anfalls/försvarsövning. En central spelare passade ut bollen på en kantspelare som slog ett inlägg mot två framrusande anfallare. Två försvarare skulle rensa bort bollen. Även här blev det målsnålt.


Ishi och Wettergren står och bollar innan träningen.


Anders skyddar bollen i tvåmålsspelet.


Haglund har en avslutande genomgång.